Kvinde der drikker kaffe

Blog


13. februar 2015 12:44

Servicemanifest på vej

Endnu en nyhed, der blev præsenteret på NICE Forum, var et kommende manifest for god service, som de frem organisationer bag projektet – HORESTA, Wonderful Copenhagen, 3F Privat, Service, Hotel og Restauration, RUC og Cphbusiness – arbejder på at realisere. ”Organisationerne bag NICE-projektet arbejder i øjeblikket på politisk plan med at få lavet et egentligt servicemanifest. Det arbejde har vi allerede nu sat i gang i regi af Turismens Vækstråd, og hvis branchen sammen kan nå til enighed om eksempelvis 10 punkter, så kan vi begynde at gå ud og synliggøre, markedsføre og skubbe den dagsorden frem på hele turismeområdet,” sagde [...]


18. december 2014 12:32

Sanser, segmentering og unikke behov

Spil på kundernes sanser og vær klar over, at ikke to kunder er ens. Sådan lyder det fra to forskellige sider af serviceerhvervet. Hvad gør, at Baresso og Starbucks kan tage 37 kr. for en kop kaffe? Sådan begyndte Jeppe Mühlhausen fra Hotel Alexandra sit oplæg for tilhørerne til NICE Forum #5 i Magasin d. 10 december, og ifølge ham handler det bl.a. om, at kaffekæderne formår at stimulere kunderne sensorisk og skabe gode oplevelser ved hjælp af kundernes sanser – de rigtige lyde, indbydende dufte og helt ned i de små detaljer som teksturen i papkrusets kant. Det store fokus [...]


18. december 2014 12:30

Fra serviceprojekt til servicemanifest

Det ny nordiske manifest, som var med til at sætte Danmark på det gastronomiske verdenskort samt Dogme 95, manifestet for dansk film, har inspireret til udviklingen af et dansk servicemanifest. Til NICE Forum #5 blev de engagerede medlemmer sat til at tænke stort. Workshoppen bestående af medlemmer fra NICE Forum blev indledt af Katia Østergaard fra HORESTA og skal danne grobund for det videre arbejde med at udvikle et dansk servicemanifest. Manifestet skal være et skridt på vejen til, at Danmark kan blive verdenskendt for god service. ”Hvis nogle for 20 år siden havde sagt, at dansk film ville blive [...]


18. december 2014 12:25

Præsentationer fra NICE Forum #5

Download præsentationerne fra tre af oplægsholderne til NICE Forum #5, nemlig Frederik Nielsen fra Magasin der talte om hvordan serviceinitiativer har givet nye rekorder, Claire Forder fra Copenhagen Business Academy & RUC der fortalte om de foreløbige resultater af hvordan virksomhederne tilbyder unikke serviceoplevelser samt Jeppe Mühlhausen fra Hotel Alexandra der fortalte om hvordan kunderne stimuleres og inspireres til nye oplevelser. Frederik Nielsen, Magasin Claire Forder, CBA & RUC Jeppe Mühlhausen, Hotel Alexandra


05. november 2014 11:36

I Københavns Lufthavn vil man gå ”from good to great”

Ud med de sure vagter og ind med de servicemindede personer, som vil gøre noget ekstra for passagererne. Den nye strategi i sikkerhedskontrollen er blot ét af mange tiltag, som skal sørge for, at kundetilfredsheden i Københavns Lufthavn får et nøk opad. En bustur til Københavns Lufthavns eget brandvæsen og en demonstration af de store brandslukningskøretøjer skød fjerde udgave af NICE-forum i gang, hvor temaet for dagen var forandringsprocesser. Køreturen var med til at give et indblik i de forandringer, der er sket gennem de senere år i Københavns Lufthavn, som, trods en generelt meget høj kundetilfredshed, de senere år [...]


05. november 2014 11:36

NICE inspirerer til endnu bedre service hos tandlægen

To-go kaffe og fakturaer printet på papir, som skifter farve afhængig af sæsonen. Det bliver faste elementer ved et tandlægebesøg hos Klinikhuset. Hvordan forbedrer man serviceniveauet hos tandlægen? Det tænkte klinikchef Ulla Mathiassen Pilemand over, inden hun researchede sig frem til Horesta og senere Marianne Kragh, som introducerede Ulla for NICE-projektet. Og forbedring af den gode service var netop på programmet til den årlige temadag hos tandklinikken Klinikhuset i september, hvor Marianne Kragh fra NICE-styregruppen var foredragsholder. Et inspirerende oplæg har resulteret i flere konkrete ideer og en gejst på klinikken for at højne serviceniveauet på forskellige parametre, og siden [...]


05. november 2014 11:36

Hos Sticks’n’Sushi skaber strukturen kulturen

Præcisionen, der kendetegner den japanske kultur kombineret med danske dyder, er rygraden i virksomhedskulturen i Sticks’n’Sushi, hvor det primære produkt ikke er maden, men stemningen. Struktur skaber kultur. Det er en af de mange deviser, som adm. direktør Kim Rahbek Hansen har i baghovedet, når han møder ind på arbejde i restaurationsvirksomheden Sticks’n’Sushi. Den perfektionistiske, japanske tilgang gennemsyrer alle elementer i virksomheden lige fra rekruttering til maden og indretningen såvel som ledelsesstilen. Virksomheden har lige nu den største gruppe af sushirestauranter i Danmark, og en del af successen kan ifølge Kim Rahbek Hansen tilskrives, at man i Sticks’n’Sushi helt fra [...]


03. september 2014 12:16

Tivoli betager med følelser

Screeninger, auditions og medarbejderskole er blot nogle af de tiltag, Tivoli gør brug af for at øge serviceoplevelsen i parken. Der er sat fokus på de bløde værdier hos medarbejderne, hvor historiefortælling og emotionel kontakt vægtes højt.   Danmarks næstældste forlystelsespark, Tivoli i København, har en vision om at betage gæsterne. Og skal man betage sine gæster, er det ikke nok bare at fortælle, at toiletterne ligger til venstre for Det gyldne Tårn. Der skal følelser til. Derfor lægger Tivoli vægt på, at deres medarbejdere skal skabe en emotionel kontakt til gæsterne og appellere til deres følelser såvel som fysiske behov. [...]


03. september 2014 12:09

Eksperimentér med oplevelser

Vil du gerne eksperimentere med New Innovative Customer Experiences? Vil du gerne udfordre normalen, udvikle unikke serviceoplevelser og skabe begejstring? Vil du gerne udbrede NICE bevægelsen og dele dine erfaringer med andre virksomheder, forskere og andre kapaciteter på området? Så er muligheden din! NICE Experiments er et laboratorium og rum for fri leg, hvor nye serviceoplevelser afprøves i praksis. Vi opfordrer derfor alle medlemmer til at udvikle en spændende case, som både udfordrer og understøtter begrebet serviceinnovation inden for turisme, og som kan afprøves og evalueres i praksis til gavn for alle medlemmer. NICE vil gerne belønne de bedste cases med [...]


19. juni 2014 19:10

Kursus i god service løftede Eurovision-værtskabet

I forbindelse med Eurovision i København gennemførte ca. 60 frivillige et crash course i service og begejstring. Kurset var en del af hovedstadens nye, fælles serviceprojekt, NICE, der skal hæve serviceniveauet på tværs af hele turisme- og serviceindustrien, og nu viser en evaluering af gæsteoplevelsen stor tilfredshed med de frivillige Kan det lykkes at ruste et korps af frivillige, bestående af både studerende, pensionister og alt midt imellem, til at tage godt imod de tusindvis af tilrejsende Eurovision-gæster, der netop har gæstet hovedstaden? Ifølge en ny analyse af frivilligindsatsen under Eurovision er svaret et klart ja. Til afviklingen af Eurovision [...]