25. juni 2018 09:33

Experiental Marketing – markedsføring gennem oplevelser

“The heart has its reasons, that the reason knows nothing of”

Vi skal ikke kun sælge service, men i højere grad oplevelser, hvis vi skal fange opmærksomheden hos vores kommende gæster. Gæsterne vil overraskes, involveres, have stimuleret deres sanser, forstå og blive en del af det lokale liv, når de møder os og vores virksomhed. For at fange opmærksomheden hos vores gæster, skal vi skabe oplevelser og minder, som får dem til at komme igen og anbefale os til andre.

Der er en række ting, som jeres virksomhed kan arbejde med for at påvirke gæsternes oplevelser og den erindring, som de tager med sig fra mødet med jeres virksomhed. Det var temaet, da NICE afholdte Master Class on Experiential Marketing på Tivoli Hotel og Congress Center.

Læs mere nedenfor, om hvordan du kan bruge Experimental Marketing – og se film med Isabelle Frochot om Experimental Marketing her:

Experiental Marketing – 5 vigtige delelementer

Disciplinen hedder ’Experiental Marketing’, og NICE havde inviteret eksperten Dr. Isabelle Frochot fra Savoie Mon Blanc-universitetet. Hun kunne blandt andet fortælle om de fem delelementer, som har særlig betydning for denne type markedsføring:

  1. 1. Stimulering af de fem sanser
  2. 2. Involvering af gæsterne
  3. 3. At overraske
  4. 4. At skabe souvenirs
  5. 5. Gør brug af og skab indsigt i de lokale omgivelser

Hvordan bruger man delelementerne?

Vælger din virksomhed at arbejde med at påvirke gæsternes oplevelser gennem sanserne, kan det i sidste ende øge de besøgendes samlede oplevelse af mødet. Af sanserne fremhæver Isabelle Frochot særligt lugtesansen for dens evne til at skabe følelser, som lagrer sig i gæsternes hukommelse

Et andet værktøj er involvering af gæsterne. Gæsterne er nemlig langt mere opmærksomme, når de selv er med til at skabe en oplevelse. Involvering skaber et emotionelt bånd og gæsterne føler sig værdifulde. Denne involvering kan være afgørende for, hvilket minde gæsten tager med sig fra mødet med jeres medarbejdere og virksomhed. Når man påvirker den besøgende gennem involvering, øger man sandsynligheden for, at de vil dele oplevelsen med venner og bekendte samt på deres sociale medier, lød budskabet ved NICE’ Master Class.

Det er også en mulighed at arbejde med overraskelser. For gæsterne elsker det uventede. Vælger man som virksomhed at arbejde strategisk med overraskelser, er der dog en række udfordringer. Man kan for eksempel ikke gentage en overraskelse, og derfor er man nødt til løbende at udvikle forskellige overraskelsesmomenter i mødet med gæsten.

Oplevelser er ofte knyttet til følelser, et minde, en duft eller lignende, men virksomheder kan også give gæsterne en souvenir at koble oplevelsen til. Det kan være med til at sikre, at oplevelsen står langt tydeligere hos gæsten. Souveniren kan både være en konkret genstand, men kan også udgør billedmateriale, som kan postes på den besøgendes sociale medier, når de deler deres erfaringer med venner og bekendte.

Det sidste delelement, som Isabelle Frochot nævner, handler om lokation og omgivelserne – og at hjælpe gæsterne til at forstå og blive en del af de lokale omgivelser. Her har virksomhederne en mulighed for at påvirke gæsten med afsæt i kultur, natur eller lignende. Denne identifikation er med til at gøre oplevelsen unik. Lokationen og omgivelserne er et vigtigt delelement, da gæsterne søger mødet med det lokale, unikke og noget, som er anderledes, end hvad de er vant til. Her kan der være brug for at give gæsterne nogle af de ’lokale koder’, som kan være med til at åbne op til og skabe indsigt i det særlige lokale. Redskaber som storytelling, kan også være med til at sætte scenen og skabe uventede oplevelser.

Gode råd

Isabelle Frochot mener desuden, at det er vigtigt at inddrage de store trends, som gør sig gældende. Inden for turismen fremhæver hun særligt, at gæsterne vil involveres i ’legende’ og overraskende oplevelser, og så spiller naturen en kæmpe rolle. Det skal gøres samtidig med, at gæsten får en autentisk oplevelse med rigtige mennesker, der har lokal indsigt, fortæller hun.

Afsluttende lyder budskabet, at de bedste oplevelse ofte er ret simple, og appellen fra Isabelle Frochot er derfor, at virksomhederne ikke overgør deres indsats på dette område. I stedet bør virksomheden fokusere på virkelig at påvirke gæsten gennem en eller to af elementerne.