24. september 2019 11:36

NICE inspirationskatalog: Har I tænkt oplevelser ind i jeres produkt?

Gæsterne vil have mere end blot gode senge at sove i, eller måltider der gør dem mætte. De vil have oplevelser. Men hvordan bliver man bedre til at give dem det? Det fortalte Andreas Linnet Jessen fra Seismonaut og Jens Friis Jensen fra Roskilde universitet om, da NICE afholdte afterparty og lancerede et inspirationskatalog med en række af de bedste cases fra innovationsprojektet. (Se inspirationskatalog nedenfor)

I ugerne op til en ferie søger de rejseklare turister tre gange så meget på oplevelser som på overnatningssteder, og de foretager otte gange så mange søgninger på, hvad de skal få tiden til at gå med i forhold til transport til destinationen.

Da NICE inviterede til afterparty kunne Andreas Linnet Jessen fra Seismonaut fortælle, at oplevelsesindustrien er det tredjestørste segment i rejsebranchen, og det vokser hurtigere end det samlede marked. Samtidig viser undersøgelser, at størstedelen af unge hellere vil bruge penge på oplevelser end materielle goder.

Andreas Linnet Jessen uddybede, hvordan den digitale udvikling har reduceret antallet af kundemøder. Og med det er betydningen af det enkelte møde også vokset. Derfor er hoteller, restauranter og andre oplevelsesvirksomheder nødt til at vurdere, hvordan de skaber så meget værdi som muligt i det enkelte møde, og hvorledes virksomhedens ansatte kan bidrage til en gæsteoplevelse, der er mindeværdig for gæsten.

Afterpartyet var en afrunding på innovationsprojektet NICE, hvor der blev lanceret et inspirationskatalog med en række af de bedste cases fra initiativet. Her bliver det vist, hvordan virksomheder fra den danske branche har gentænkt gæsteoplevelsen med henblik på at gøre besøget mere værdigfuldt og mindeværdigt.

Turismeforsker Jens Friis Jensen fra Roskilde universitet, som er en af forfatterne bag inspirationskataloget, understregede, at det er vigtigt at bringe medarbejdernes egen kreativitet i spil, når der skal skabes de bedste oplevelser sammen med gæsten. Han gav også eksempler på, hvordan det er muligt at måle værdien af den oplevelse, der skabes i mødet mellem gæst og ansat.

Billede_NICE metodekatalog_forside

Du kan se inspirationskataloget som e-paper her [NICE INSPIRATIONSKATALOG]

Du har også mulighed for at få tilsendt et fysisk eksemplar af inspirationskataloget ved at sende en mail til horesta@horesta.dk med teksten NICE inspirationskatalog, samt med dine kontaktoplysninger (navn, adresse mv.)

 

NICE Project er et samarbejde mellem HORESTA, Region Hovedstaden, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, HK Privat, HK Handel, Dansk Erhverv, Cphbusiness, Wonderful Copenhagen og Roskilde Universitet.