05. november 2014 11:36

Hos Sticks’n’Sushi skaber strukturen kulturen

Præcisionen, der kendetegner den japanske kultur kombineret med danske dyder, er rygraden i virksomhedskulturen i Sticks’n’Sushi, hvor det primære produkt ikke er maden, men stemningen.

Struktur skaber kultur. Det er en af de mange deviser, som adm. direktør Kim Rahbek Hansen har i baghovedet, når han møder ind på arbejde i restaurationsvirksomheden Sticks’n’Sushi. Den perfektionistiske, japanske tilgang gennemsyrer alle elementer i virksomheden lige fra rekruttering til maden og indretningen såvel som ledelsesstilen.

Virksomheden har lige nu den største gruppe af sushirestauranter i Danmark, og en del af successen kan ifølge Kim Rahbek Hansen tilskrives, at man i Sticks’n’Sushi helt fra starten har tænkt filosofi før finanser og kultur frem for budgetter.

”Man kan ikke føre en virksomhedskultur videre på budgetter og spreadsheets alene. Kulturen i en virksomhed ligger dybere end tal i et regneark, og det skal man tage hensyn til,” siger han og fortsætter:

”Vores virksomhedskultur er alfa omega for forretningen. Vi har næsten 700 ansatte og mere end 36 nationaliteter i vores restauranter. Hvis vi skal sikre, at vores medarbejdere yder den rigtige service for vores gæster, så skal vi være skarpe til at videreformidle den kultur til vores medarbejdere, som vi vil præsentere for vores gæster.”

Medarbejderen er brandet

Og netop medarbejderen tillægges større værdi end noget andet i virksomheden. Her er det hverken maden eller restauranten, der er den bærende faktor for brandet – det er medarbejderne.

”Hos Sticks’n’Sushi sælger vi stemning. Maden og omgivelserne er bare indpakning. Det er medarbejderne og deres service, der sælger den gode stemning, og de er grunden til, at vores gæster kommer igen,” siger Kim Rahbek Hansen.

Det er også en af grundende til, at der bruges mange kræfter på rekruttering og et stort uddannelsesforløb, hvor nye medarbejdere kan se frem til 14 kurser inden for de første 3 måneder af deres ansættelse.

Input fra staben former virksomheden

Personalepleje er en vigtig del af kulturen i Sticks’n’Sushi. Her bliver bl.a. afholdt ugentlige sociale arrangementer, og under navnet Fish Tank giver man medarbejderne et forum, hvor der kan diskuteres idéer og udveksles erfaringer uden deltagelse fra ledelsen.

”Vi giver medarbejderne en mulighed for at komme med deres input til, hvordan vi skal drive forretningen videre, og hvad vi kan gøre anderledes. Vi har næsten 700 ansatte, og det skulle undre mig, hvis ikke bare én har fået en god idé eller en erfaring, vi kan bruge til noget”, siger Kim Rahbek Hansen.

Og de forskellige inputs bliver taget alvorligt. Eksempelvis blev virksomhedens CSR-strategi udfærdiget af to tjenere. Et arbejde, som i 2010 førte til, at de vandt Strategiprisen ved Climate Cup foran de største virksomheder i Danmark.