13. august 2018 16:07

Severin eksperimenterer med CSR som skaber oplevelser

Fokus på miljø, madspild og arbejdsglæde behøver ikke at være støvet. Det kan godt være en oplevelse og give fornemmelsen af at være en del af et fællesskab. Severin ønsker at nytænke tilgangen fra den løftede pegefinger om at ” spare på miljøet ” til i stedet at involvere gæsterne, så det bliver en unik og involverende oplevelse for gæsterne.

Derfor har Severin i samarbejde med konsulent Majbritt Sandberg fra PlayMyDay igangsat et NICE eksperiment. Målet har været at bruge det stærke værdisæt og fokus på CSR, som Severin allerede har, til at involvere gæster og lokale samarbejdspartnere i CSR indsatsen og gøre det til en del af oplevelsen – så Severin kan blive et endnu bedre sted ‘at blive klogere’.

Dét skulle NICE eksperimentet gøre noget ved
Severin har mange tiltag, som de tilbyder deres gæster – både i deres mødelokaler og i form af teambuilding-øvelser. Der bliver konstant taget nye initiativer og prøvet nye ting. Men gæsterne er ikke altid klar over, hvilke muligheder der eksisterer. Severin har også et meget stærkt ønske om at være et sted, hvor det er sjovt at blive klogere – og at det budskab når mere ud til gæsterne. Det skulle NICE eksperimentet gøre noget ved!

Ta’ en AHH pause
Gennem NICE eksperimentet er der skabt en idé om, det de kalder en ”AHH pause”. Idéen centrerer sig omkring små manilamærker, der hver symboliserer en pause. Disse mærker er sat på et malet træ, der står foran restauranten og konceptet dertil er, at gæsten kan gå hen og tage den pause de har lyst til. Eksempler på pauser kunne være ”Lån en af stedets cykler”, ”Teambuilding-kassen, som du kan bruge om eftermiddagen, når hjernen skal have et boost af energi”, eller ”Et fodbad du kan tage med hjem”. Således er der sat forskellige pause-ideer på træet, – og gæsterne har taget rigtigt godt imod tiltaget. En af gæsterne udtaler: ”Det føles næsten som en gave at få efter frokost. At jeg kan tage en pause uden at få dårlig samvittighed”. En anden fortæller: ” Jeg glæder mig til i aften. En cykeltur er lige hvad jeg har lyst til. Jeg vidste ikke, de havde cykler her ”. Angelika Rosenberg, kundechef på Severin fortæller, at gæsterne bringer manilamærkerne med på værelserne og med hjem, og at de nu er bedre oplyst om de tiltag, der udbydes.

Hav det sjovt, mens du bliver klogere
Severin tilbyder mange forskellige teambuildingsøvelser – og muligheder for at lære og blive klogere. Men personalet følte sig ikke sikker i brugen af de teambuildingøvelser, der udbydes. De fik derfor ikke altid informeret gæsterne om teambuildingøvelserne eller adviseret kursuslederne i tide om disse tiltag, selvom øvelserne er gratis at anvende. Det kunne bevirke, at der på kursusdagen, når gæster og kursusledere kom ikke var afsat tid i programmet til at benytte sig af øvelserne.

Som del af NICE eksperimentet har medarbejderne fået undervisning i teambuildingsøvelserne, så de nu ved, hvor på Severin øvelserne kan bruges, og hvorledes de giver et maximalt udbytte. Receptionen har også hver især taget fat i én fast kursusleder og vist dem brugen af kasserne med teambuildingsøvelserne. På den måde er kommunikationen gjort både bedre og mere ensrettet.

Tiltagene har ført til, at gæsterne i højere grad bruger teambuildingsøvelserne, og at Severin er et sted, hvor det er sjovt at lære. Samtidigt giver det stolthed over Pause-konceptet hos personalet, når de nu nemt kan anbefale oplevelser til gæsterne.

Tag smagen af Severin med hjem
Som et af tiltagene til at bidrage mere til gæsteoplevelsen på Severin, har medarbejderne udformet postkort med Severins bestseller opskrifter – så gæsterne kan tage ”smagen af Severin med hjem”. Medarbejderne har elsket at lave postkortene og er kommet med flere postkort efter eksperimentets afslutning. Tiltaget har gjort, at gæsterne har kunnet tage en opskrift – et minde – med hjem, som minder dem om Severin. Samtidig har arbejdsglæden blandt medarbejderne været i top i køkkenet over muligheden og stoltheden over deres arbejde, og det præg de hver især sætter på Severin.

Red kagen – glæd nogen du holder af og bekæmp madspil
Da CSR er vigtigt for Severin, har der i køkkenet også været sat større fokus på madspild af kage. På et skilt havde de skrevet: ”red kagen! – glæd nogen du holder af og bekæmp madspild”. For at gøre det på en anderledes og mere kreativ måde blev der lavet klistermærker, som gæsterne kunne sætte på to-go bokse, så det blev mere oplevelsesrelateret og sjovt at rede kagen fra skraldespanden. Klistermærkerne havde forskellige tekster som for eksempel ”Forkælelse”, ”Tak min skat” eller ”Ekstra energi”.

Medarbejderne som vigtige ambassadører for NICE tiltagene
Som opstart på NICE eksperimentet er alle medarbejdere blev bedt om at tage et foto af deres bedste oplevelse på Severin. Disse billeder blev vist frem på KICK OFF dagen, og alle havde en lille historie med omkring netop deres billede.  Organisationsfotografering havde stort udbytte – især for dem af personalet som måske ikke taler så meget, men som kunne vise deres stolthed over deres arbejde og den DNA, der omkranser Severin.

Personalet har været meget aktiv i at skabe eksperimenter. De har været involveret, og der er blevet lyttet meget til medarbejderne, og sammen skabt løsninger, der styrker gæstens oplevelse.

Involveringen af personalet har ført til, at de i dag er ambassadører for NICE tiltagene. Det er en styrke, da stemningen på Severin er præget af mange gengangere, og derfor knytter personalet og gæsterne sig til hinanden – hvilket gør oplevelsen større for alle. Det hele har resulteret i mere positiv respons fra gæsterne og i større arbejdsglæde blandt medarbejderne.